EH R EUROPEAN HUMAN RIGHTS CASES
UPDATES

ANNOTATIE

NIT S.R.L. t. Moldavié (EHRM,
28470/12) - Het EHRM introduceert
intern pluralisme

M.Z. van Drunen

Annotatie bij Europees Hof voor de Rechten van de Mens, ,
ECLI:CE:ECHR:2022:0405JUD002847012

Samenvatting

1. NIT t. Moldavié draait om de vraag of een staat een uitzendvergunning mag intrekken om
pluralisme te waarborgen. Het merendeel van de jurisprudentie van het EHRM over
pluralisme heeft juist betrekking op de plicht die staten hebben om te verzekeren dat er
voldoende mediabedrijven zijn die vrij zijn om hun eigen, diverse standpunten uit te dragen.
NIT werd echter uit de lucht gehaald om pluralisme te beschermen: de Moldavische omroep
had niet voldaan aan haar verplichting om in haar nieuws verschillende politieke standpunten
gebalanceerd te presenteren. De Grote Kamer grijpt de zaak aan om haar jurisprudentie over
de omstandigheden waaronder een staat de redactionele vrijheid van een mediabedrijf kan
beperken om pluralisme te garanderen te ontwikkelen. Het EHRM oordeelt dat artikel 10
EVRM niet geschonden is.

Feiten

2. De pluralismebepaling die centraal staat in NIT t. Moldavié werd ingevoerd naar aanleiding
van de gebeurtenissen die leidden tot een eerdere belangrijke uitspraak van het EHRM over
pluralisme — Manole t. Moldavié.[1] In deze zaak protesteerden de journalisten die voor de
staatsomroep werkten omdat zij onder politieke druk onevenredig veel positieve aandacht
moesten besteden aan de regeringspartij, PCRM. De staatsomroep was een van de enige

o
Blu www.ehrc-updates.nl


#_ftn1
https://www.ehrc-updates.nl

EH R EUROPEAN HUMAN RIGHTS CASES
UPDATES

nationale omroepen, en had vrijwel een monopoliepositie. Het EHRM oordeelde dat Moldavié
onder deze omstandigheden een positieve verplichting had om pluralisme te garanderen en de
redactionele onafhankelijkheid van de journalisten te beschermen.

3. PCRM verloor in 2009 de verkiezingen van een pro-Europese coalitie, en is vanaf dat
moment de enige oppositiepartij. Tussen 2009 en 2011 legde de Moldavische
mediatoezichthouder elf sancties op aan NIT voor het overtreden van de pluralismebepaling,
beginnend met een waarschuwing en eindigend met een vijfdaagse schorsing van de
omroepvergunning. Op 29 maart 2012 besloot de toezichthouder vijf dagen lang de
nieuwsprogramma’s van alle nationale televisieomroepen te analyseren. Er bestonden op dat
moment vijf nationale omroepen, waarvan drie (waaronder NIT) samen meer dan 90% van
het publiek bereikten. De toezichthouder concludeerde dat de 40 minuten die NIT aan de
oppositiepartij had besteed voornamelijk neutraal waren, maar dat het anderhalve uur dat
NIT aan de overheidscoalitie had besteed (op 8 seconden na) volledig negatief was.
Bovendien had NIT de overheidsfunctionarissen en politici geen mogelijkheid geboden te
reageren, onjuiste en misleidende informatie opgenomen, en agressieve journalistieke taal
gebruikt. Hiermee had NIT mogelijk opnieuw de pluralismebepaling in de Moldavische
mediawet geschonden.[2]

4. Vanaf dit punt ontwikkelt de zaak zich razendsnel. Het rapport van de vijfdaagse analyse
werd op 2 april naar NIT gestuurd; op 5 april besprak de toezichthouder het rapport, stelde het
vragen aan NIT, en besloot het de omroepvergunning in te trekken; op 6 april was NIT uit de
lucht. Een maand later wees het Moldavische hooggerechtshof NIT’s verzoek om het besluit te
schorsen af, met name omdat de onomkeerbare negatieve consequenties onvoldoende
bewezen waren en het besluit niet geschorst kon worden zonder de zaak ten gronde te
behandelen. Een jaar later wees het hooggerechtshof het laatste beroep van NIT af.

Oordeel
Intern en extern pluralisme

5. In de analyse van de inperking op artikel 10 EVRM introduceert de Grote Kamer een
onderscheid tussen extern en intern pluralisme.[3] Extern pluralisme betreft het bestaan van
verschillende mediabedrijven die hun eigen standpunten kunnen uitdragen. Intern pluralisme
betreft de mate waarin één mediaorganisatie diverse standpunten in haar programma’s
opneemt. De twee kunnen volgens het EHRM niet los van elkaar worden gezien, maar zijn
beide middelen waarmee een staat aan zijn verplichting kan voldoen om de algehele
diversiteit van het programma-aanbod in de samenleving te garanderen. Een hoge mate van
extern pluralisme kan een gebrek aan intern pluralisme binnen één mediabedrijf

o
Blu www.ehrc-updates.nl


#_ftn2
#_ftn3
https://www.ehrc-updates.nl

EH R EUROPEAN HUMAN RIGHTS CASES
UPDATES

compenseren. Al herhaalt het EHRM haar overweging uit eerdere zaken, dat het enkele
bestaan van meerdere mediabedrijven niet automatisch genoeg is om pluralisme te
garanderen. Omgekeerd wijst het EHRM erop dat er zeer weinig frequenties beschikbaar
waren voor nationale omroepen toen de Moldavische mediawet werd opgesteld. Bovendien
waren journalisten vaak niet vrij om vanuit hun mediaorganisatie diverse standpunten uit te
dragen, en had Moldavié in die context een sterke verplichting om de toegang tot juist,
gebalanceerd, en divers nieuws te garanderen (zoals het Hof eerder oordeelde in Manole t.
Moldavié).[4] Dit spreekt voor de noodzaak van de “redelijk strenge” interne
pluralismeverplichting.

6. Interne pluralismeverplichtingen brengen gevoelige inperkingen op de redactionele
onafhankelijkheid om politieke zaken te bespreken met zich mee. Wegens de complexiteit
van pluralisme, de verschillende manieren waarop het (afhankelijk van lokale
omstandigheden) gewaarborgd kan worden, en de speciale aard van televisie, geeft het EHRM
staten echter een relatief grote beoordelingsvrijheid. Bij een zware beperking als het intrekken
van de omroepvergunning is de beoordelingsvrijheid echter nauwer.[5]

Proportionaliteit van interne pluralismeverplichtingen

7. Bij het beoordelen van de uitingen zelf benadrukt het EHRM de bredere context. Met name
belangrijk is, dat de omroepvergunning pas werd ingetrokken na geleidelijke en
ononderbroken sancties over een periode van drie jaar. De ernst van al deze overtredingen
samen, en het feit dat NIT continu weigerde om zich aan de interne pluralismeverplichting te
houden, rechtvaardigden dat de toezichthouder uiteindelijk overwoog de omroepvergunning
in te trekken. Daarnaast was de sanctie gebaseerd op een analyse van de nieuwsprogramma'’s
over een periode van vijf dagen, volgens een methodologie die was vastgesteld in
samenwerking met experts van de Raad van Europa en positief was beoordeeld door
maatschappelijke organisaties. Het Hof merkt nog op dat NIT nauwelijks ruimte tot
wederhoor had gegeven. De verplichting hiertoe in de Moldavische pluralismeverplichting
vertoont overeenkomsten met het right of reply, dat volgens eerdere rechtspraak van het
EHRM een belangrijk onderdeel van de vrijheid van meningsuiting is. Ook had NIT agressieve
journalistieke taal (van het kaliber “dictatoriaal regime” en “verraders”) gebruikt. Het Hof
twijfelt sterk of dit commentaar inderdaad tot haat aanzet (zoals sommige leden van de
toezichthouder argumenteerden). Het accepteert echter dat het als factor kan dienen in de
beoordeling van de vraag of NIT haar pluralismeverplichting heeft geschonden, en acht dit
commentaar de extra bescherming van persvrijheid onder artikel 10 EVRM niet waardig.

8. De procedure waarmee de sanctie is opgelegd moet volgens het Hof extra gecontroleerd
worden — vrijwel alle sancties aan NIT werden namelijk opgelegd nadat de coalitie die NIT

o
Blu www.ehrc-updates.nl


#_ftn4
#_ftn5
https://www.ehrc-updates.nl

EH R EUROPEAN HUMAN RIGHTS CASES
UPDATES

bekritiseerde in 2009 aan de macht was gekomen. De Moldavische mediawet kent echter
gedetailleerde regels over de onafthankelijkheid van de Moldavische mediatoezichthouder, die
tijdens het wetgevingsproces nog waren aangepast naar aanleiding van input van experts van
de Raad van Europa. Bovendien merkt het Hof op dat zes van de negen leden van de
toezichthouder die de sanctie oplegde door de vorige regering waren aangewezen, en dat er
geen concreet bewijs voor een politiek motief was. Daarnaast had NIT de mogelijkheid om de
zitting van de toezichthouder over het innemen van de vergunning bij te wonen (wat NIT had
gedaan) en om uitstel te vragen (wat NIT niet had gedaan). De hierop volgende oordelen van
de Moldavische rechtbanken waren bondig, maar hadden de verschillende belangen
voldoende gebalanceerd. Tot slot hecht het Hof “bijzonder belang” aan het feit dat NIT andere
media kon blijven gebruiken, en na een jaar opnieuw een vergunning had kunnen aanvragen.

9. Het Hof oordeelt (14-3) dat artikel 10 EVRM niet geschonden is. Het verwerpt de claims op
grond van artikel 1 protocol 1, 6, 13, en 14 op grotendeels dezelfde gronden. De dissenting
opinion volgt in grote lijnen de argumentatie van het Hof, maar is met name kritisch op de
onafhankelijkheid van de mediatoezichthouder en de procedure waarmee de sanctie werd
opgelegd.

Commentaar

10. NIT t. Moldavié lijkt de eerste zaak te zijn waarin het EHRM oordeelt dat mediabedrijven
verplicht kunnen worden om in hun nieuwsaanbod verschillende standpunten aan bod te
laten komen. Hoewel het EHRM eerder heeft geoordeeld dat mediabedrijven kunnen worden
verplicht om reacties van betrokkenen of advertenties over zaken van algemeen belang te
tonen, ziet deze zaak direct op de redactionele keuzes die mediabedrijven maken over de
manier waarop zij hun nieuwsaanbod invullen.[6] Voor Nederland is de zaak met name
relevant voor de publieke omroep, wiens media-aanbod onder art. 2.11id 2 in
overeenstemming moet zijn met publieke waarden (waaronder pluriformiteit).[7] Op
Europees niveau heeft de zaak implicaties voor de verplichtingen van platforms met
betrekking tot de diversiteit van de inhoud die zij aanbevelen.[8]

11. Het is echter de vraag in hoeverre de conclusies in deze zaak kunnen worden
gegeneraliseerd naar het digitale mediasysteem. De Moldavische wet in kwestie werd
aangenomen toen de publieke omroep nog een monopolie had, en ook toen de sanctie in 2012
werd opgelegd bereikten 3 omroepen nog 9o% van het publiek. Het Hof verwijst herhaaldelijk
naar de mate van extern pluralisme, en naar de speciale aard en impact van traditionele
televisie. In het digitale mediasysteem is daarentegen een overvloed aan mediabedrijven, en
een grote rol voor platforms die bepalen tot welk (media-)aanbod gebruikers toegang krijgen.
De vraag is in hoeverre deze hoge mate van extern pluralisme de noodzaak voor interne

o
Blu www.ehrc-updates.nl


#_ftn6
#_ftn7
#_ftn8
https://www.ehrc-updates.nl

EH R EUROPEAN HUMAN RIGHTS CASES
UPDATES

pluralismeverplichtingen wegneemt.

12. De literatuur en ook de meest recente pluralisme-aanbeveling van de Raad van Europa zijn
naar aanleiding van de explosieve toename in beschikbare content meer nadruk gaan leggen
op exposure diversity, de mate waarin het publiek daadwerkelijk wordt blootgesteld aan
diverse standpunten. De achterliggende aanname is dat het enkele feit dat er veel
verschillende programma’s beschikbaar zijn niet automatisch betekent dat het publiek ook
met verschillende standpunten in aanraking komt.[9] Dit concept sluit goed aan op de
argumentatie van het Hof dat de mate waarin het publiek toegang heeft tot diverse
programma’s (in plaats van een bepaalde mate van intern of extern pluralisme op zichzelf)
belangrijk is. Het EHRM gaat in deze zaak echter nog niet expliciet in op de vraag of ‘toegang’
enkel betekent dat diverse programma'’s beschikbaar zijn, of dat het ook relevant is dat het
publiek (en zo ja, welk publiek) daadwerkelijk een divers programma-aanbod ziet.

13. Wel is duidelijk dat de beoordeling van intern pluralisme een brede analyse vereist. Niet
alleen de diversiteit in het mediasysteem in zijn geheel, maar ook de balans in de standpunten
die een mediabedrijf over een langere periode aan bod laat komen en de eerdere
overtredingen zijn belangrijk. De breedte van de analyse schept een uitdaging voor de
rechterlijke controle: een rechter moet niet oordelen of één haatzaaiende uitspraak over de
grens ging, maar of het nieuws over een langere periode voldoende gebalanceerd was. Dit is
complex, en het EHRM geeft weinig concrete handvaten over de manier waarop deze balans
moet worden gelegd. Zo accepteert het EHRM bijvoorbeeld dat nationale autoriteiten de
agressieve journalistieke taal van NIT als verzwarende factor gebruikten, omdat dit betrekking
had op de interactie tussen de principes van pluralisme en verantwoordelijke journalistiek.
Het EHRM weidt echter niet uit over deze interactie, maar maakt enkel duidelijk dat het niet
noodzakelijk was om (zoals gebruikelijk is in zaken over lasterlijke of schokkende uitingen in
de media) te beoordelen of er sprake is van feitelijke of waardeoordelen, of dat de uitingen
aanzetten tot geweld of haat.

14. Dit soort onduidelijkheden laten nationale autoriteiten gevaarlijk veel ruimte om te
beargumenteren dat de persvrijheid moet worden ingeperkt omdat een mediabedrijf niet aan
zijn interne pluralismeverplichtingen heeft voldaan. Ook NIT’s beperkte mogelijkheden om
de beslissing aan te vechten zijn in deze context problematisch - NIT had slechts enkele
dagen om zich voor te bereiden op de zitting waarop de uitzendvergunning werd ingetrokken,
en weinig mogelijkheden om dit besluit te schorsen voor het door een rechter integraal
getoetst werd. Hoewel het EHRM stelt dat deze procedures streng getoetst moeten worden,
besteedt het Hof relatief weinig aandacht (in vergelijking met andere zaken waarin
mediabedrijven gesloten werden) aan NIT’s beperkte mogelijkheden om de intrekking van de
omroepvergunning aan te vechten.[10] Juist omdat het bij interne pluralismeverplichtingen

o
Blu www.ehrc-updates.nl


#_ftn9
#_ftn10
https://www.ehrc-updates.nl

EH R EUROPEAN HUMAN RIGHTS CASES
UPDATES

gaat om een complexe balans tussen een relatief groot aantal uitingen is het echter belangrijk
dat de mogelijkheid tot een effectieve verdediging gewaarborgd blijft.[11] Gezien de scepsis
waarmee het EHRM gebruikelijk kijkt naar inperkingen op de vrijheid van mediaorganisaties
om over politieke zaken te berichten, geeft de Grote Kamer staten in haar eerste zaak over
intern pluralisme relatief veel ruimte om te bepalen dat mediabedrijven in hun nieuws
verschillende standpunten aan bod moeten laten komen.

M.Z.van Drunen

Max van Drunen is postdoctorale onderzoeker Instituut voor Informatierecht, Universiteit van
Amsterdam

[1] Manole e.a. t. Moldavié, EHRM 17 september 2009, nr. 13936/02,
ECLI:.CE:ECHR:2009:0917JUD001393602.

[2] Artikel 7 van de Moldavische mediawet vereiste o.a. dat pluralisme gewaarborgd werd, dat
een omroep die een politieke partij ruimte gaf haar standpunten uit te dragen ook ruimte aan
andere partijen bood, en dat nieuws juist was, de realiteit niet vertekende, en meerdere
bronnen gebruikte bij conflicten. Zie in detail paragraaf 85 van NIT t. Moldavié.

[3] Het onderscheid tussen extern en intern pluralisme wordt al lang gebruikt in de
academische literatuur. Zie voor een recent overzicht Felicia Loecherbach and others, ‘“The
Unified Framework of Media Diversity: A Systematic Literature Review’ (605) 8 Digital
Journalism 1, https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21670811.2020.1764374.

[4] Manole e.a. t. Moldavié, EHRM, 17 september 2009, nr. 13936/02,
ECLI:.CE:ECHR:2009:0917]JUD001393602.

[5] Manole e.a. t. Moldavié, EHRM, 17 september 2009, nr. 13936/02,
ECLL:CE:ECHR:2009:0917JUD001393602 para. 100. Demuth t. Zwitserland, EHRM, 5 november
2002, nr. 38743/97, ECLI:CE:ECHR:2002:1105]UD003874397, para. 42-44. Zie hierop
voortbouwend para. 193 van NIT t. Moldavié.

[6] VET Verein gegen Tierfabriken t. Zwitserland, EHRM, 28 juni 2001, nr. 24699/94
ECLI:CE:ECHR:2001:0628]UD002469994 ; Association Ekin t. Frankrijk, EHRM, 17 juli 2001,
nr. 39288/98, ECLI:CE:ECHR:2001:0717JUD003928898.

[7] Zie recent over deze bepaling, zij het niet de pluralismeverplichting: NPO,
Sanctiebeschikking Omroepvereniging Ongehoord Nederland in verband met het onvoldoende
uitvoering gegeven aan bereidheid tot samenwerking, 7 juli 2022,

o
Blu www.ehrc-updates.nl


#_ftn11
#_ftnref1
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22ecli%22:%5B%22ECLI:CE:ECHR:2009:0917JUD001393602%22%5D%7D
#_ftnref2
#_ftnref3
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21670811.2020.1764374
#_ftnref4
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22ecli%22:%5B%22ECLI:CE:ECHR:2009:0917JUD001393602%22%5D%7D
#_ftnref5
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22ecli%22:%5B%22ECLI:CE:ECHR:2009:0917JUD001393602%22%5D%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22ecli%22:%5B%22ECLI:CE:ECHR:2002:1105JUD003874397%22%5D%7D
#_ftnref6
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22ecli%22:%5B%22ECLI:CE:ECHR:2001:0628JUD002469994%22%5D%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22ecli%22:%5B%22ECLI:CE:ECHR:2001:0717JUD003928898%22%5D%7D
#_ftnref7
https://www.ehrc-updates.nl

EH R EUROPEAN HUMAN RIGHTS CASES
UPDATES

https://pers.npo.nl/persberichten/npo-legt-sanctie-op-aan-ongehoord-nederland.

[8] Artikel 34(1)(b) en 35 DSA. Zie ook de verwijzingen in de voorgestelde Media Freedom Act
naar het recht van mediagebruikers op onafhankelijk en divers nieuws (artikel 3) en een
gestructureerde dialoog tussen grote platforms, mediaorganisaties, en maatschappelijke
organisaties om onder andere toegang tot divers aanbod van onathankelijke media op grote
platforms te bevorderen (artikel 18).

[9] ‘Recommendation of the Committee of Ministers to Member States on Media Pluralism
and Transparency of Media Ownership’ (2018) CM/Rec(2018)1,
https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?Objectld=0900001680790€13.

[10] OOO Flavus e.a. t. Rusland, EHRM 23 juni 2020, nr. 12468/15,
ECLIL:.CE:ECHR:2020:0623]UD001246815.

[11] Ter context: NIT t. Moldavié werd een maand na het besluit van de Raad van de Europese
Unie om Russische mediabedrijven te blokkeren gepubliceerd. Zie voor een analyse van de
procedurele waarborgen in deze zaak, en de relatie tussen NIT v. Moldavie en het oordeel van
het Gerecht Ronan O Fathaigh & Dirk Voorhoof, ‘RT France v. Council: General Court Finds
Ban on Russia Today Not a Violation of Right to Freedom of Expression’ (Inforrm’s Blog, 19
August 2022), https://inforrm.org/2022/08/19/case-law-eu-rt-france-v-council-general-court-
finds-ban-on-russia-today-not-a-violation-of-right-to-freedom-of-expression-ronan-o-
fathaigh-and-dirk-voorhoof/

o
Blu www.ehrc-updates.nl


https://pers.npo.nl/persberichten/npo-legt-sanctie-op-aan-ongehoord-nederland
#_ftnref8
#_ftnref9
https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectId=0900001680790e13
#_ftnref10
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22ecli%22:%5B%22ECLI:CE:ECHR:2020:0623JUD001246815%22%5D%7D
#_ftnref11
https://inforrm.org/2022/08/19/case-law-eu-rt-france-v-council-general-court-finds-ban-on-russia-today-not-a-violation-of-right-to-freedom-of-expression-ronan-o-fathaigh-and-dirk-voorhoof/
https://inforrm.org/2022/08/19/case-law-eu-rt-france-v-council-general-court-finds-ban-on-russia-today-not-a-violation-of-right-to-freedom-of-expression-ronan-o-fathaigh-and-dirk-voorhoof/
https://inforrm.org/2022/08/19/case-law-eu-rt-france-v-council-general-court-finds-ban-on-russia-today-not-a-violation-of-right-to-freedom-of-expression-ronan-o-fathaigh-and-dirk-voorhoof/
https://www.ehrc-updates.nl

